Vikten av skolgång
Varje läsårsstart innebär ofta ett ”generationsskifte” i
våra verksamheter där ungdomar som är färdigbehandlade flyttar hem och börjar
skola på sin hemort och nya ungdomar flyttar in hos oss och påbörjar sin
behandling.
Forskningen kring ungdomars skydds- och riskfaktorer visar
att ungdomar som har en positiv skolanknytning och går ut grundskolan och
gymnasiet löper mindre risk att utveckla ett normbrytande beteende och psykisk
ohälsa. Med den vetskapen lägger våra verksamhetschefer och samordnare väldigt
mycket tid på att hitta lämpliga skolor, klasser och studieplaner för våra
ungdomar för att de ska få rätt förutsättningar för att lyckas med skolan. En
stor majoritet av de som får behandling hos oss har en neuropsykiatrisk diagnos
och har tyvärr oftast en dålig erfarenhet av skolan.
Vissa undrar varför vi lägger så stor vikt vid skolan och
frågar om vi inte borde fokusera helt på ungdomarnas behandling i stället.
Sanningen är att skolan är en vital del av behandlingen och därför är vårt stöd
till ungdomen i allt som rör skolan extremt viktigt. Om ungdomen får en
fungerande skola är vår erfarenhet att behandlingsprogrammet som ungdomen går
hos oss får större verkningsgrad och möjligheten till att ge ungdomen en
varaktig förändring ökar markant.